Rozwój osobisty w oparciu o produktywność

 

Czym jest produktywność

  • Produktywność to sztuka robienia właściwych rzeczy we właściwy sposób we właściwym momencie.

 

Najlepsze poranki ( na podstawie artykułu Dominika Juszczyka - https://dominikjuszczyk.pl  )

Oto recepta na udany poranek. Wstań godzinę wcześniej i przeznacz ten czas  na stworzenie idealnego poranka. Podziel go na poniższe moduły. Każdy moduł powinien trwać ok. 10 minut.

  • Cisza – (Silence) medytacja, modlitwa itd.;
  • Afirmacja – (Affirmation) kilka zdań opisujących jak bardzo jesteś zdeterminowany/a aby mieć przyszłość taką, jaką chcesz, ale powiedzianych w czasie rzeczywistym, z dużą dawką emocji;
  • Wizualizacja – (Visualisation)wyobrażenie sobie jakiegoś sukcesu, tego co osiągnęliśmy i jak do tego udało się doprowadzić;
  • Ćwiczenia – (Exercise) bieganie, pompki, przysiady itd.;
  • Czytanie – (Read) czytanie książki, artykułów, gazety itd.;
  • Pisanie – (Scribe) pisanie dziennika: co udało się zrealizować, plany na dzisiaj, jak się czujesz.

 

Technika "Pomadoro"

Inną ciekawą techniką zwiększenia swojej produktywności jest Pomadoro . Technika Pomodoro to bardzo prosta technika zarządzania czasem, którą można zastosować niemalże od zaraz. Wystarczy, że przeczytasz poniższe wskazówki:

  • wybierz zadanie do wykonania
  • ustaw czasomierz na 25 minut
  • Pracuj intensywnie tylko nad tym zadaniem
  • Oznacz zadanie jako wykonane
  • Zrób sobie 5-cio minutową przerwę

 W przypadku bardziej złożonych zadań, podziel je na kilka sesji. Pamiętaj aby w trakcie pojedynczej sesji wyłączyć wszystkie komunikatory w internecie oraz wyciszyć telefon. Nie zapomnij o nagrodzie za wykonane zadanie. Życzę powodzenia

 

Piramida produktywności ( na podstawie artykułu Bartka Popiela - https://liczysiewynik.pl )

Chciałbym wprowadzić pojęcie piramidy produktywności. Można ją podzielić na cztery poziomy:

- poziom wysokich priorytetów
- poziom wysokiej stawki godzinowej
- poziom niskiej stawki godzinowej
- poziom zerowy

Do wysokich priorytetów należą wszystkie czynności, które mają dla Ciebie duże znaczenie. Należą do nich zdrowe odżywianie, pielęgnowanie relacji małżeńskich, wszelkie relacje rodzinne i biznesowe. Krótko mówiąc wszystko co jest dla Ciebie ważne i ma dla Ciebie znaczenie.

Poziom wysokiej stawki godzinowej to wszystkie zadania, które powodują, że na Twoim koncie przybywa pieniędzy. Dla programisty to mogą być rozmowy z Klientami, praca nad produktem, tworzenie oferty biznesowej itp.

Poziom niskiej stawki godzinowej to czynności, które bezpośrednio nie powiększają Twojego konta, ale trzeba je załatwić. Należą do nich zakupy, pranie, sprzątanie, stanie w kolejce na poczcie itd. Jeżeli możesz to spróbuj te czynności komuś oddelegować i zająć się zadaniami o wyższym priorytecie.

Do ostatniej kategorii należą czynności, które niedość, że nie powiększają Twojego konta, ale wręcz są dla Ciebie szkodliwe. Należą do nich jedzenie fast foodów, plotkowanie, bezmyślne przeglądanie mediów społecznościowych czy oglądanie mało wartościowych filmów i seriali.

Dopilnuj aby czynności, które wykonujesz miały jak największy priorytet. Sprawdź czy spędziłeś dużo czasu z rodziną, przeczytałeś dobrą książkę, spotkałeś się z klientem itp.

Jeżeli chcesz odczuwać spełnienie i satysfakcję z życia to Twoja aktywność powinna znajdować się na pierwszym i drugim poziomie piramidy. Życzę powodzenia

 

Metoda wyznaczania celów - SMART ( na podstawie artykułu Dominika Juszczyka - https://dominikjuszczyk.pl  )

Czym jest cel? Cel to coś, co chcesz osiągnąć w zdefiniowanym czasie. Według metody SMART każdy cel powinien być:

1. Specific - Określony - Twój cel powinien być tak opisany, że wprost z jego treści wiadomo, co chcesz osiągnąć.

2. Measurable - Mierzalny - prawidłowo zdefiniowany cel zawiera informację, którą możesz w przyszłości użyć, żeby sprawdzić czy już osiągnąłeś cel oraz na jakim jesteś etapie ukończenia celu. Jeżeli Twoim celem jest codzienny spacer to umieść w jego opisie dokładną informację ile kroków musisz zrobić każdego dnia.

3. Ambitious - Ambitny - cel nie może być zbyt trywialny. Jego realizacja powinna się wiązać z dużym wysiłkiem.

4. Realistic - Realny - cel powinien być z jednej strony ambitny, ale jednocześnie możliwy do osiągnięcia. Na przykład wyprawa na księżyc jest w moim przypadku mało realna. Natomiast wyjazd do USA jest bardzo ambitny, ale możliwy do osiągnięcia.

5. Time-bound - Ograniczony czasowo - punkt osiągnięcia celu musi być jasno określony. Najlepszym ograniczeniem czasowym jest konkretna data.

Definiując cel za pomocą metody SMART pomagasz sobie w jego osiągnięciu. Dlaczego? Ponieważ wiesz dokładnie, co chcesz zrobić; masz informację jak sprawdzić na jakim jesteś etapie oraz czy już ten cel osiągnąłeś; wiesz do kiedy trzeba zakończyć pracę nad celem oraz wiesz czy ten cel jest możliwy do osiągnięcia.

Na przykład zdanie będę więcej spacerował stanie się celem jeżeli określisz go następująco: przez następne cztery miesiące będę spacerował pięć razy w tygodniu. Każdy spacer będzie trwał dwie godziny. Życzę powodzenia.

 

Dobry i zdrowy sen

Zdrowy sen ma ogromne znaczenie. Kładź się spać i wstawaj o ustalonej godzinie. Aby być wyspanym należy spać od siedmiu do dziewięciu godzin w ciągu doby. Pamiętaj aby się wysypiać. Dobry sen poprawia koncentrację i zdrowie. Pamiętaj również:
 
  • ograniczaj czas spędzany w łóżku;
  • nie próbuj zasypiać na siłę;
  • usuń zegarek do innego pomieszczenia niż sypialnia;
  • popracuj fizycznie późnym popołudniem;
  • unikaj kofeiny, nikotyny i alkoholu;
  • prowadź regularny tryb życia;
  • rano wstawaj zawsze o tej samej porze;
  • wieczorem kładź się spać o tej samej porze;
  • zjedz ostatni posiłek 3 godziny przed snem;
  • unikaj silnego światła oraz telefonu komórkowego wieczorem;
  • unikaj drzemek w ciągu dnia.

 

Ciekawe strony o rozwoju osobistym

  • Near Perfect Performance : zobacz
  • Blog Dominika Juszczyk : zobacz
  • Blog Pana Marcina Kwiecińskiego : zobacz
  • Blog Michała Sliwińskiego : zobacz
  • Liczy się wynik - blog Bartka Popiela : zobacz

 

Ciekawe książki o rozwoju osobistym

  • Getting Things Done, David Allen,  Helion
  • Fenomen poranka, Hal Elrod, Wydawnictwo Galaktyka
  • Zjedz tę żabę , Brian Tracy, MT Biznes
  • Esencjalista, Greg McKeown, Wydawnictwo MT Biznes

 

Biografie ludzi sukcesu

  • Steve Jobs, Walter Isaacson, Wydawnictwo Insignis
  • Droga Steve'a Jobsa, Brent Schlender, Rick Tetzeli, Wydawnictwo Insignis
  • Roman by Polański, Roman Polański, Świat książki

 

Ludzie, których podziwiam

 

Ciekawe programy

  • Nozbe - najciekawszy program do zarządzania zadaniami : zobacz
  • ToDoist - inny ciekawy program oparty na filozofii GTD : zobacz
  • EverNote - ciekawy program do organizacji notatek : zobacz

 

Powrót do strony głównej